section

VŠFS v médiích

Lidové noviny, 28.4.2014

Když univerzity "štěbetají"

Když univerzity „štěbetají“

Lidové noviny, str. 03, 28.4.2014

autor: Martin Rychlík

 

Rozkvět na akademické půdě zažívá Facebook, pozvolna i Twitter, zato G+ uvadá

PRAHA „Masarykova univerzita nabídla profesorské místo Andreji Borisoviči Zubovovi.“ Tak zněl vzkaz, který 28. března „twítnul“ rektor Mikuláš Bek. Kratičká zpráva ze sociální sítě Twitter se dočkala mnoha retweetů a pronikla i do hlavních médií. Co víc: možná se stala přelomem v tom, jak české univerzity sdělují a budou sdělovat zásadní novinky...

Sociální sítě – především Facebook – berou tuzemské vysoké školy stále vážněji. Vyplývá to z ankety LN. Považují je za důležitý komunikační kanál; někdy si už školy připlácejí i za „sponzorovaný“ obsah. Zatímco se oficiální facebookové profily rozvíjejí (včetně těch fakultních), jen pozvolna roste „twítování“. Přestože některé veřejné vysoké školy uvažují o větším zacílení na LinkedIn, Google+ či Instagram, jsou další sítě zatím jen outsidery.

Co nejvíce u študáků frčí

Na facebooku mají pochopitelně nejvíce fandů dvě největší školy v zemi: Univerzita Karlova (UK) a Masarykova univerzita (MU). Pražská se chlubí 19 tisíci podporovatelů, ta brněnská takřka 17 tisíci. Na „serióznějším“ Twitteru je pořadí jiné: jasným premiantem je „Masaryčka“ se 769 followery – a sám rektor Bekmá již 729 „sledů“ – následovaná Českou zemědělskou univerzitou (591), „Karlovkou“ (562) a brněnským VUT (547).

„Facebook stále posiluje. Trend je jasný, oblíbená je kombinace nezávazného obsahu, plánů vedení univerzity a běžné informační kampaně podané ,cool‘ způsobem. Největší ohlas získává idea Olomouce coby univerzitního města, snaha o společenskou zodpovědnost, ochrana hodnot a kulturního dědictví, ekologická témata, akademické hvězdy (Noam Chomsky) a kulturní pecky jako UpBike nebo festival Academia Film Olomouc,“ řekl LN Petr Bilík, prorektor pro vnější vztahy Univerzity Palackého. Twitterový účet na Hané spíše utlumují; živější je YouTube kanál i studentské rádio UP.air.

České univerzity – již podobně jako ty zahraniční – využívají sítí nejen k ohlášení školních novinek či vědeckých úspěchů, ale sbírají na webu i studentské názory a nápady. „Studenti se nebojí položit jakýkoliv dotaz prostřednictvím komentářů či zpráv na univerzitním profilu,“ říká Andrea Kadlčíková, mluvčí zlínské Univerzity Tomáše Bati.

Veteránem sociálních sítí je „zemědělka“ v Praze. „Vzhledem k tomu, že ČZU byla jednou z prvních univerzit oficiálně publikujících na Facebooku i Twitteru (stránky byly založeny v roce 2010), máme od počátku jednotný styl,“ připomíná Josef Beránek. Nejaktivnější je její provozně ekonomická fakulta: má 7710 fanoušků a na české poměry i vysoké počty zájemců na okrajovějších sítích Google+ (142), Instagram (183) a také Foursquare (435).

Poměrně nově je na Facebooku Západočeská univerzita v Plzni (od loňského dubna), ostravská Vysoká škola báňská (oficiálně až od letošního února) nebo Vysoké učení technické v Brně, které má od prosince 2013 český i anglický profil. „Nedávná změna zobrazování příspěvků pro nás znamenala úpravu strategie našeho chování na Facebooku, začali jsme využívat i reklamy. Podle metriky máme vytipované časy, témata a typy příspěvků, které zveřejňujeme, doplňuje mluvčí VUT Jitka Vanýsková.

Kde se bere sdílený obsah

Univerzity sdílejí i vlastní obsah: odkazují na články a prezentace. UK linkuje časopis iForum. Podle Václava Hájka, mluvčího nejstarší české univerzity, aktivity na Facebooku stále rostou – především v období důležitých událostí, jako jsou volba rektora nebo debaty o novele vysokoškolského zákona. „Masaryčka“ odkazuje na svůj zpravodajský portál Muni.cz i profil Milujeme vědu.

„Facebook používáme v mezinárodním marketingu a v komunikaci se zahraničními studenty,“ řekla LN Tereza Fojtová z brněnské univerzity, která plánuje systematičtější práci s LinkedIn a Foursquare i koordinaci profilů fakult či knihoven.

Přírodovědecká fakulta UK má profily dva: jeden klasický a pak i druhý, spjatý s projektem Přírodovědci. cz, jenž má vzbudit zájem o vědu u žáků a středoškoláků.

„Publikujeme unikátní a vlastní obsah. Uživatelé mají jistotu, že se u nás dozvědí vždy něco nového – a přímo od důvěryhodného vědeckého zdroje,“ upozorňuje Alexandra Hroncová. Oblíbené jsou zejména odpovědi v rubrice Zeptejte se přírodovědců či fotografie z mikroskopů.

Akademici se přestávají sítí bát

Jen pro představu: univerzita typu Harvardu má na Facebooku 3,3 milionu fanoušků, Cambridge i Oxford sleduje na Twitteru přes 100 tisíc followerů.

„Občas se podíváme na facebookový profil Massachusetts Institute of Technology (MIT) nebo KTH Royal Institute of Technology, Universidade do Porto. Mimo univerzity pak třeba ,I fucking love science‘, ale v zásadě se už řídíme zkušeností a citem... U G+ dochází k úbytku. Přijde nám, že tato síť umírá,“ říká Andrea Vondráková z ČVUT.

Pražská technika – která má úspěšnější svůj anglický profil – věnuje facebookovým aktivitám daleko více času než před třemi lety. Občas sáhne i ke krátkodobým placeným kampaním.

„Sledujeme trendy z komerční sféry, u reklamních agentur i neziskovek. Zveme hosty z Malmö, St. Andrews či Oxfordu, aby nám referovali o svých strategiích,“ říká prorektor Bilík. Olomouc chystá pro absolventy též akci nazvanou UPsolvent, kdy budou rozdány karty pro absolventy. Účelem projektu je, aby bývalí spolužáci spolu na sociálních sítích „mluvili“.

Kodex pro chování na sítích školy nemají. Správci ovšem hlídají diskuse, kde by se mohly objevit vulgarity nebo rasistické výhrůžky. Zkrátka věci, které na akademickou půdu nepatří.

 

Vysoké školy na sociálních sítích

 

Veřejné vysoké školy (oficiální profil)  Facebook (Twitter)
Univerzita Karlova (Praha) 19 019 (562)
Masarykova Univerzita (Brno) 16 724 (769)
Česká zemědělská univerzita (Praha) 10 997 (591)
Vysoká škola ekonomická (Praha) 9879 (129)
Technická univerzita (Liberec) 8360 (-)
Vysoká škola umělecko-průmyslová (Praha) 7543 (179)
Univerzita Pardubice (Pardubice) 7282 (-)
Mendelova univerzita (Brno) 6894 (-)
Univerzita Palackého (Olomouc) 6802 (156)
Ostravská univerzita (Ostrava) 6736 (242)
České vysoké učení technické (Praha) 6447 (285)
Vysoká škola báňská (Ostrava) 4780 (-)
Univerzita Tomáše Bati (Zlín) 4719 (119)
Vysoká škola chemicko-technologická (Praha) 4559 (58)
Veterinární a farmaceutická univerzita (Brno) 3872 (-)
Univerzita J. E. Purkyně (Ústí nad Labem) 3369 (-)
Vysoké učení technické (Brno) 2967 (547)
Vysoká škola polytechnická (Jihlava) 2628 (-)
Jihočeská univerzita (České Budějovice) 2511 (-)
Západočeská univerzita (Plzeň) 1914 (-)
Akademie výtvarných umění (Praha) 1686 (-)
Janáčkova akademie múzických umění (Brno) 401 (-)
Soukromé vysoké školy (pouze výběr) 
Metropolitní univerzita (Praha) 6017 (183)
Vysoká škola finanční a správní (Praha) 5635 (212)
Univerzita J. A. Komenského (Praha) 4412 (-)
Vysoká škola obchodní (Praha) 4114 (78)
Anglo-American University (Praha) 3558 (258)
Vysoká škola ekonomieamanagementu (Praha) 3356 (99)
Škoda Auto Vysoká škola (Mladá Boleslav) 2123 (-)

   

 

zpět na seznam VŠFS v médiích